25 Cze

Jak jeździć motocyklem w korku i nie narazić się na mandat?

Fot. Tomasz Parzychowski

Motocykl to nie tylko pasja, ale dla wielu z nas najlepszy środek do przemieszczania się po zakorkowanych ulicach. Pozawala na szybkie przemieszczanie się między samochodami, ale cza prawo też nam na to pozwala? Czy nieprzychylni motocyklistom kierowcy samochodów mają rację co do tego, że motocykliści powinni stać w korkach tak samo jak oni? Mówiąc krótko, prawo jest po naszej stronie, w dużej mierze. Z pewnymi zastrzeżeniami.Jadąc w korku, my motocykliści, możemy wyprzedzać i omijać inne pojazdy, czyli niezależnie od tego czy znajdują się w ruchu, czy też nie. W obu przypadkach, przepisy prawa o ruchu drogowym zobowiązują nas jednak do zachowania bezpiecznego odstępu.

Podstawą manewru wyprzedzania i omijania jest zachowanie bezpiecznego odstępu, tj. takiego, który pozwoli na uniknięcie zderzenia

Bezpieczny odstęp należy rozumieć jako odstęp pomiędzy pojazdami, który w razie nagłego hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu pozwoli na uniknięcie zderzenia. Zależy on w szczególności od: prędkości poruszania się pojazdów, stanu technicznego hamulców, nawierzchni drogi, warunków atmosferycznych, czy rodzaju pojazdu.

Co ciekawe, kierowca samochodu wyprzedzający motocykl zobowiązany jest do zachowania co najmniej jednego metra odstępu od motocykla podczas wykonywania manewru wyprzedzania. Ma on więc znacznie mniejsze pole do manewru podczas poruszania się po jednym pasie ruchu. Jeżeli kierowca samochodu podczas wyprzedzania albo omijania, nie zachowując przy tym metrowego odstępu, spowoduje kolizję lub wypadek, wiecie już po czyjej stronie będzie wina za zdarzenie.

Wyprzedzamy po lewej stronie pojazdu wyprzedzanego – jeśli nie jest to jezdnia jednokierunkowa, lub występują co najmniej dwa pasy ruchu w tym samym kierunku na obszarze zabudowanym i trzy poza obszarem zabudowanym. Manewr wykonujemy po prawej, gdy pojazd przed nami sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo.

Możemy jechać obok samochodu, który stoi na czerwonym świetle, pod warunkiem, że jest obok niego wystarczająco dużo miejsca, aby przejechać bez przekraczania, czy najeżdżania na linię ciągłą. Przejeżdżając po linii przerywanej musimy używać kierunkowskazów

Znaki drogowe obowiązują bez zmian, dlatego należy pamiętać w szczególności o liniach ciągłych. Możemy jechać obok samochodu, który stoi na czerwonym świetle, pod warunkiem, że jest obok niego na tyle dużo miejsca, że przejedziemy bez przekraczania, czy nawet najeżdżania, na linię ciągłą. Poruszanie się po linii przerywanej odbędzie się w majestacie prawa, gdy będziemy używać kierunkowskazów sygnalizując manewr zmiany pasa ruchu.

Pamiętajmy więc, że prawo zobowiązuje nas do tego, aby w trakcie przeciskania się w korku nie przekraczać i nie najeżdżać na linię ciągłą. A jeśli przekraczamy linię przerywaną, do używania kierunkowskazów.

Mimo, że przepisy nie zabraniają w ww. przypadkach poruszać się między samochodami, to spełnienie warunków na drodze może okazać się trudne, w szczególności, gdy kierowcy samochodów nie zjeżdżają na prawą stronę pasa umożliwiając motocyklistom odpowiednią ilość miejsca do wykonania manewru bezpiecznie.

jazda w korkumotocyklem jazda w korku motocyklem jazda w korku motocyklem LawRider LawRider LawRiderLawRider LawRider LawRiderLawRider LawRider LawRidertawa prawna art. 22, 23, 24 Ustawy Prawo o ruchu drogowym

Celina Perskiewicz
radca prawny